Mongolsko / MONGOLSKOMarian Golis ¦ reportáž pro web, 2003
Mongolsko se nachází v severovýchodní Asii. Je to země poměrně velká, ve srovnání s Českou republikou je 22x větší ( s rozlohou 1 566 500 km2). Přes svou velikost má velmi malý počet obyvatel, a to pouhé 2 382 500 (r.2000). Z toho vyplývá, že Mongolsko je s 1,4 obyvateli na km2 velmi řídce osídleno. I přes svou odlehlost a "liduprázdnost" má poměrně bohatou historii. Nejslavnějším Mongolem všech dob, kterého zná skutečně téměř každý, byl Čingischán (Chinggis Khaan), který si ve 12.století podrobil téměř celou Asii a část Evropy. Naopak tragickým obdobím byla pro Mongolsko éra socialistického komunismu, kdy zcela podléhalo vlivu Ruska, a to po celých 66 let. Mongolsko bylo od roku 1924 (26. listopadu 1924) druhou komunistickou zemí na světě. To se stalo osudným mnoha mongolským památkám (např. ze 700 budhistických klášterů se jich po komunistických stalinských čistkách zachovalo pouhých sedm). Od roku 1990 nastoupilo cestu demokracie.
Jak do země Altanbulag - UlanbatarVzhledem k odlehlosti země, nízké hustotě obyvatelstva a téměř neexistující infrastruktuře se do Mongolska můžete dostat jen několika málo hraničními přechody. Způsobu je však několik. V prvé řadě je nutno podotknout, že k návštěvě země potřebujete kromě platného pasu také vízum. Vízu lze poměrně snadno získat na Mongolském velvyslanectví v Praze. Stačí přinést fotografii, vyplnit formulář a zaplatit 25 USD, vízum obdržíte do týdne (r.2003). A pak už můžete rovnou vyrazit na daleký východ. Nabízí se několik možností jak se do Mongolska dostat.
Jak jsem se již zmínil, já zvolil cestu po silnici. Do ruského města Kjachta, kde se nachází hraniční přechod do Mongolska, se lze dostat autobusem z hlavního města burjatské republiky z Ulan Ude - východně od jezera Bajkal. Kjachta je od Ulan Ude vzdálena asi jen 350 km (6 hodin). V Ulan Ude vyhledejte autobusové nádraží, které je nejlepším místem, kde lze sehnat dopravu. Budou se vám nabízet různí taxikáři a soukromí řidiči. Jejich ceny se dají usmlouvat na relativní přijatelnou výši (200 rublů; r. 2003), avšak autobus je podstatně levnější (100 rublů; r. 2003). Vyjíždí po ránu. Autobus je sice v rozkladu a pamatuje ještě Stalina, ale je pojízdný a ani není přecpaný. Osazenstvo tvoří několik rusů, několik burjatů a několik mongolů. Stavíme v půli cesty v prašné vesnici, autobus potřebuje vychladnout a cestující na toalety - silnější povahy navštěvují smrdutou dřevěnou budku ve dvoře zdejšího magazinu (obchod). Můžete se zde občerstvit, nakoupit limonádu a slunečnicová semínka. Tak to alespoň dělají moji spolucestující. Do Kjachty přijíždíme po poledni. Ani nevím kde přesně nás autobus vyhodil, všechno bylo příliš rychlé. Celnice je odsud ještě asi 2-3 km vzdálena. Ulice je dost rušná, všichni se o něčem dohadují. Mongolští studenti a mongolský sympatický děda (který veze z Ruska součástky na ruská auta) mne berou k sobě s tím, že mne přes hranice dostanou. Souhlasím. Najímáme auto a totálně ho nacpeme svými těly a zavazadly. Dva mladí mongolové, jedna mongolka, děda a já. Mongolsko je tak "malé", až teď mi začíná docházet to co jsem nemohl pochopit na cestách Mongolskem - všichni se zde znají. V Mongolsku jsem pak skoro všechny ještě jednou zcela náhodou potkal. Pokud budete mít více času, stihnete možná prohlídku města a pravoslavnou katedrálu v Kjachtě - dominantu města. My jsme prašnou silnicí uháněli k hranicím. Řidič přes hranici nemůže, takže nás vysypal před čárou. Aut zde není mnoho, kolem cesty postávají různí lidé. Jeden z mladých mongolů nám sehnal řidiče s autem, kterej nás za přiměřený poplatek převeze přes hranice do Altanbulagu, mongolského hraničního města. Teda auto, je příliš nadnesené označení pro vehikl, do které se opět soukáme. Byla to dříve ruská Lada, nyní už jen její těžko pojízdné trosky. Chybí boční okýnko, kufr nelze zavřít, dveře taky ne, startuje se pomocí drátků pod palubní deskou a hlavně to jede pouze z kopce a občas po rovince, takže se přes hranice chvilku vezeme a chvilku tlačíme. Ale především hodně dlouho čekáme před branami přechodu. Ano hraniční přechod je uzavřenou velkou bránou a auta jsou pouštěna po jednom až po třech. Tomu všemu zde velí jakýsi ruský voják, kterej skutečně využívá svého postavení a doslova buzeruje řidiče čekají před branou. Dle svého rozmaru auta, jeepy nebo autobusy přeskupuje do různých pozic a formací. Zvláště naše rachotina se mu nelíbila, ani není divu. Náš řidič byl neuvěřitelnej. Trvalo vždy notnou chvíli, než nastartoval, pak se napresoval k bráně a to se veliteli brány nelíbilo, pokaždé nás poslal o pár aut zpátky, občas nás odstavil, aby mohl projet nějakej minibus nebo jeep. Zkrátka dělal si s námi, co chtěl. Asi po třech hodinách nás nechal projet. Postupně procházíme jednotlivými kontrolami. Bez vážnějších problémů, kontroly, formuláře, prohlídky zavazadel, údivné pohledy, otázky, prostě normálka. Po několika hodinkách jsme v Altanbulagu - konečně v Mongolsku! Hned za celnicí si můžete vyměnit peníze, stejně tak zde můžete usmlouvat dopravu. Já pokračuju dalším autem s celou mou dosavadní společností do Suchbataru, odkud chci pokračovat vlakem do Ulanbataru. Suchbatar je malé prašné město (ale které v Mongolsku není?). Nádraží je poměrně rušné, veksláci nabízí výměnu peněz a kolem nádraží stoji mongolky a snaží se prodat cestujícím nějaké limonády a potraviny - především sušenky, sušenky Disko, Bon Pari, slunečnicová semínka,.... Překvapení jsou místní toalety - ano ten název sedí, žádný hajzly, ale skutečné toalety. Čisté a voňavé, kachlíky, mramor a zrcadla. Šílenej kontrast. Chvíli si to užívám a pak zpátky do prašných ulic mezi chudý lid. Nechápu to. S koupí lístku není problém a je dost levnej. Vlak pojede celou noc, v osm ráno bychom měli být v Ulanbataru. Zdejší vlaky na delší trasy jsou dost odlišné od těch našich. Místo sedadel jsou ve vagoně lehátka. Rusky se snažím domluvit s dědou, snaží se mi vštípit nějaká mongolská slova a věty, ale není to jednoduchý. Rusky se zde dá občas domluvit, a to díky desítky let trvajícímu vlivu Sovětského svazu. Spousta mongolů v Sovětském svazu studovalo. Dokonce se vám může snadno stát, že narazíte na mongoly mluvící česky. Spousta z nich totiž studovalo nebo pracovalo i v čechách. Českou republiku tady zná většina národa. Po Ulanbataru jezdí české autobusy, které již u nás dosloužili. Ani z nich nesundali reklamy. Člověka vždy pohled na takový autobus vrátí na chvíli domů - Rádio Faktor, "Zazní-li zvukový signál nevystupujte", .... A v každém obchodu i uprostřed stepy můžete koupit sušenky Disko a Bon Pari nebo polévky Vitana. Ano s Mongolskem máme pořád dobré vztahy. Nedělejte si iluze, že byste se něco před odjezdem do Mongolska nučili mongolsky. V reálu zní všechno jinak, než jak to je ve slovníku, navíc to ani nevyslovíte. Zkusit to ale můžete, není co ztrati, naopak. Noc se dá přežít, i když mám asi nejhorší místo. Lehátko v uličce hned u dveří není dobrá volba. Ráno přijíždíme do Ulanbataru. Tady buďte na pozoru, pohybuje se zde skutečně velké množství lidí a fungují zde gangy zlodějů, kteří využívají chaosu, tlačenic a mají v zásobě řadu nejrůznějších fint, jak obrat nepozorného cestujícího. kolem nádraží se vůbec pohybují množství podivných lidí a doporučuji nezdržovat se zde déle, než je nutno. Pokud ještě nemáte vyhlídnuté ubytování, můžete využít nabídky některého z agentů, kteří se snaží získat nocležníky pro svůj hotel nebo guesthouse. Obecně se dá říci, že ubytování v Ulanbataru je poměrně levné a už na nádraží se můžete setkat z nabídkami za 3 USD. Já však mám ubytování vybráno a domluveno, takže vyrážím rovnou do ulic velkoměsta uprostřed stepí. Ulanbatar (Ulaan Baatar, Ulan Bator)Můj plán je jasný. Vyhledat kancelář (Asian travel) mongolského chlapíka jménem Serge, který vlastní guesthouse (dá-li se to tak nazvat) a který
strávil mnoho let v Čechách a tudíž se s ním dá skvěle domluvit. Podle mapky mířím směrem k centru města. Sám to člověk nemá v Mongolsku jednoduché, zvláště nemá-li mnoho času (rozuměj měsíc a více). Pokud se chcete někam podívat, máte několi možnosti:
1) Využít místních možností dopravy a spoléhat sám na sebe - nutno však upozornit, že vlakové spojení je omezeno na transmongolskou magistrálu
přetínající Mongolsko středem na své cestě z Ruska do Číny. Využít ji k cestování tedy příliš nelze. Při plánování cesty vám možná pomůže tato velmi podrobná "silniční" mapa Mongolska, na níž je vyznačena i jediná mongolská železniční trasa (silniční mapa Mongolska; PDF, 1100 kB). Naopak s ubytováním to v mongolsku není vůbec těžké, zvláště vlastníte-li stan. Ten si můžete postavit naprosto kdekoliv se vám zlíbí, neboť dle mongolských
tradic země patří všem. Stan si tak můžete postavit jak uprostřed stepi či hor na okraji jakéhokoliv města. Já se rozhoduji pro variantu "sám v Mongolsku se stanem". Nejdříve Ulanabatar, pak na západ do Charchorinu a pak na jih do Bogdkhan Uul. Ulanabatar - asi jedno z nejzvláštnějších hlavních měst světa. Uprostřed stepí, na okraji hor. Typické mongolské jurty ve stínu typických paneláku socialistické zástavby. Hlavní asfaltové silnice křižují prašné cesty. Kdo má klakson, ten troubí. Mladé mongolky podle poslední módy, chudí otrhaní bezdomovci sbírají plastikové láhve. Na každým rohu mongol s telefonem s anténkou nabízí volání kamkoliv, stánky, restaurace, Suchbatarovo namesti s restaurací, kde čepují Budvar. Pravou krásu Mongolska však hledejte mimo hlavní město. V samotném městě toho k vidění až tolik není. Směnit peníze není problém, stejně tak najít internetovou kavárnu, stačí se rozhlédnout kolem sebe. Jídlo se nakoupit v některém ze supermarketů nebo na tržišti. Za návštěvu stojí: - Gandantegchinlen Khiid, nebo taky zkráceně Gandan Khiid nebo-li klášter Gandan. Přežil řádění komunistu, takže ho od roku 1838 naleznete stále na stejném
místě, kousek od vlakového nádraží na kopci. Obýván zhruba 150 mnichi. Vstupné dobrovolné (r. 2003). - Zimní palác Bogd Khan - postaven na přelomu minulého století a sloužil po 20 let jako sídlo osmého žijícího mongolského Budhy a posledního
mongolského krále Jebtzun Damba Hutagt VIII. Bohužel dost postižen řáděním "rudých gard", v zachovalých zbytcích se teď nachází muzeum. Je to celkem
příjemný místo na jihu města (pěšky se sem dá dojít za 15 minut). Vstupné 2000 T (r. 2003) a příplatek za foťák, takže ho dobře ukryjte. - památník Zaisan - na vcholu kopce na jihu města. Dostanete se sem busem číslo 7, který projíždí i kolem zimního paláce Bogd Khan, výstup u zemědělské university. Skvělá vyhlídka na celé město a okolí. Kromě návštěvy ještě několika dalších museí, galerií či klášterů, kterých tu ještě pár je, se dá trávit čas v hlavním městě jen tak potloukáním po ulicích, pozorováním zdejšího života a kamaráděním se s Mongolama, jejichž povaha je k tomu předurčena. Večer je otevřeno množství restaurací a barů s venkovními terasami, kde posedávají turisti a dobrodruzi z celého světa. Ti odvážnější se nebojí pojídat místní "speciality" a zapíjet pivem a vodkou. Ostatně strava v mongolsku je kapitolka sama pro sebe, ale o tom později. Pokud se v Mongolsku ocitnete mezi 11. a 13. červencem jako já, můžete se zúčastnit největšího svátku země, a to slavnosti Naadam. Takové malé nomádské olympijské hry. Svátek ma kořeny v kočovných tradicích a způsobu života mongolů. Slaví se po celé zemi. Samozřejmě v Ulanbataru jsou oslavy nejvelkolepější. Na druhou stranu ale taky nejmasovější a postrádají tu pravou nomádskou atmosféru. Tribuny jsou přeplněny z velké části turisty. Proto jsem rozhodl vypadnout odsud, než to celé začne. Mým cílem má být město Charchorin, které se nachází 373 km západně od Ulanbataru a kde si chci slavností užít. To však znamená překonat několik překážek. Za prvé najít "nádraží" odkud mi něco pojede. Za druhé pokud se podaří první krok, tak najít správnej vehikl, s kterým se tam dostanu. A za třetí - obrnit se maximální dávkou trpělivosti. "Nádraží" se nachází na západě města (už nevím jaký je přesný název toho místa, ale mělo to něco společného se slovem "dragon"). Protože ráno jaksi nestíhám, tak to beru taxíkem - ty jsou relativně dost levní, pokud se vás zrovna nepokusí okrást, takže dávejte dobrej pozor. Hlavně na frekventovaných místech jako jsou právě nádraží se pohybují dost podivný existence. S některými jsem přišel do kontaktu a jejich chování mne dost rozladilo. Taxík mne vyhazuje na tom správným místě. Nádražím je prašné prostranství zaplněné minivany - furgony. Auta s kapacitou 12 lidí včetně řidiče. Auta jsou označena, ovládáte-li azbuku není až takový problém orientovat se v nich. Minutu po příchodu mám místo v jednom z nich. Do Charchorinu jich jede hned několik. Potkávám tady jednoho z mongolských studentů, se kterým jsem cestoval už z Ruska, jede domů na jihozápad Mongolska. Taky tu potkávám dva francouze s kterým se už znám z mýho krátkýho pobytu tady v Ulanbataru. Našinci se může zdát, že zde vládne absolutní chaos. Dovolím si chvilku se zdržet o způsobu dopravy po Mongolsku, stojí to totiž za to.
Já jsem tedy úspěšně uložen v jednom z vozidel. Věřím osádce vozu a ponechávám jim napospas svou krosnu. Musím ještě směnit nějaké peníze a koupit si nějaké jídlo a pití na cestu. Na štěstí povaha mongolů je taková, že je ani nenapadne, že by mohli něco ukrást. Takže se s krosnou zase šťastně shledávám a po dvou hodinkách v počtu 16 lidí a jedno dítě vyrážíme směr Charchorin. CharchorinCharchorin leží 373 km západně od Ulanbataru a na mongolské poměry sem vede poměrně přijatelná cesta, která je místy pokrytá asfaltem. A jak se
zdá tak se kvalita tohoto tahu bude stále pomalu zlepšovat. Cesta z Ulanbataru může trvat 6-10 hodin a je proložena několika zastávkami. Pro našince
je Mongolsko svým způsobem velmi exotickou zemí a pocítíte to jakmile překročíte území Ulanbataru kterýmkoliv směrem. Typicky zvlněná krajina pokrytá jen
nízkou trávou dává ráz celé zemi. Lesních porostů v Mongolsku není mnoho, dřevo je zde tedy poměrně vzácná surovina. Jednou z typických vlastností Mongolů je pohostinnost. Nikdy vás nezapomenou pozvat k sobě na návštěvu. Je to dáno drsnými životními podmínkami, které zde vždy panovali. Cestovat liduprázdnou krajinou je nebezpečné a vyčerpávající, zvláště pokud se vyskytnou problémy. Mongolové se proto naučili pomáhat si navzájem, navzájem se pohostit. Pokud uvidí mongol osamělou osobu či jezdce ve stepi, okamžitě k ní vyrazí. Ani ne tak ze zvědavosti, jako spíše proto, aby se zeptal, jestli nemá nějaký problém a jestli nepotřebuje jídlo a nocleh. Můžete tedy očekávat, že budete často zváni do mongolských příbytků. Více o mongolské etiketě. Do Charchorinu přijíždíme v podvečer. Cestou jsem měl štěstí a seznámil jsem s mongolským mladíkem jménem Tuman. Je študovanej a umí německy - lépe
než já (ale to umí asi každej). Nicméně mi moje "ja", "nein", "ich weiss (nicht)" a "guten tag" docela dobře stačí na plynulou konverzaci, kterou k pobavení
spolucestjících Tuman překládá i do mongolštiny. Jede domů k rodičům a samozřejmě dostávám pozvání, abych spal u nich. Odmítám s tím, že si přece ten
svůj stan nevzu zbytečně a že miluju spánek pod širým nebem. Moje odpověď je uspokojující, ale alespoň jídlo odmítnout nemohu. Slibuji, že druhej den
mi bude ctí. Tuman taky trvá na tom, že mne doprovodí na místo kde si chci postavit stan a že mi pomůže, poněvadž by ho rád viděl. Souhlasím a dělám asi dobře.
Mám vytipované místo za městem u řeky (na konci města směremna Tsetserleg je lávka přes řeku, ještě před ní je potřeba uhnout doleva
a pak jít podél řeky dokud nenaleznete nějaký dobrý místečko pro stan), Tuman rychle chápe kde by to mohlo asi být, takže po příjezdu do Charchorinu navede řidiče, co nejblíže k mýmu "kempu", k
řece je to pak již jen kousek. Stavíme stan a loučíme se s tím, že pro mne ráno přijede s otcem na motorce, posnídáme u nich doma a vezme mne za město
na slavnost Naadam. Ráno skutečně přijíždí Tuman s otcem na motorce. Jede se tedy na snídani. Ostatně motorky jsou po koních nejčastějším dopravním prostředkem mongolů. Na jednu motorku se vejde i čtyřčlená rodina. My jsem naštěstí jen tři a navíc máme ještě moji krosnu. Tumanovi rodiče bydlí na okraji města. Ulice jsou prašné, před některými domky stojí koně, u jiných motorka nebo jeep. Obydlí jsou skromná, stejně jako život mongolů. Tuman mne představuje rodině a uvádí mne do kuchyně. Tu tvoří pouze umyvadlo se studenou vodou (odkud se bere?), stůl, dvě židle a kamna, na nichž se vaří. K snídani jsou kousky sýra a placky, což se dá ještě pozřít. Co však nesmí chybět je kumys. Mongolský národní nápoj vyráběný kvašením kobylího mléka - velice výživný. Abychom byli přesní tak kumys je ruský název pro tento nápoj, mongolsky se mu správně říká airag. Takže Tuman nalévá plnou misku a s úsměvem na tváři mi ji podává. Odmítnout nelze. Vzhled a zápach je lépe nevnímat. V misce plavou ještě koňské chlupy a "vůně" je kombinací zkvašeného mléka a koně. Chuťově se to dá ustát, někomu může i chutnat. Při větším množství však raději počítejte s raními žaludečními a střevními obtížemi. Přeci jen žaludek Evropana je zvyklý jiným nápojům a chvilku mu může trvat, než se přizpůsobí. Po snídani sedám s otcem na motorku a vyrážíme na slavnost. Přes město, a přes most a přes potok až do stepi za městem, kde jsou postaveny jurty, velké stany a vše je připraveno. Všude je spousta lidí, koňů a motorek. Nad hlavami majestátně krouží orly. Z jedné strany nekonečná step, z druhé strany vysoké kopce. Připadám si jako v jiném světě a jaksi mi stále nedochází, jak jsem se zde ocitl. Každopádně do Charchorinu mne přivedli dve věci. Jednou z nich je slavnost Naadam a druhá samotná historie tohoto místa a jedna z nejvýznamnějších památek mongolska, která se zde nachází - zbytky kláštera Erdene Zuu. Vezměme to tedy postupně. NaadamNejvětší svátek mongolska, eriyn gurvan nadaam je správný mongolský název. Trvá tři dny a koná se 11.-13. července. Naadam znamená mongolsky
"hra, soutěž nebo zápas". Podstatou celého svátku jsou vlastně závody ve třech typicky mongolských disciplínách. Zápas, jízda na koních a lukostřelba. Svátek se slaví
po staletí jako každoroční pocta bohům hor, pocta válečným a loveckým dovednostem mongolů a vůbec tradicím kočovného národa. První známky této slavnosti
jsou známy jž 3000 let před Kristem.
V roce 1921 kdy k moci nastoupili
komunisté byl Naadam centralizován do Ulanbataru, zatímco ve zbytku země byl zakázán. Navíc byl překřtěn na oslavu "Národního revolučního vítězství".
Komunisté věděli, že jakékoliv větší shromáždění lidu může
fungovat jako výbušná směs v zemi zbavené svobody. Důvod zákazu byl prostý - tak dlouhý svátek zdržuje od práce a lidi při něm příliš chlastají.
Nicméně po pádu komunismu v mongolsku si Naadam ve společnosti velice rychle našel své místo a opět se s ním můžete setkat v kterémkoliv koutě
Mongolska. Deel - tvoří univerzální základ mongolského oblečení. Dlouhý, pevný "plášť" může posloužit nejen jako oděv, ale také jako deka, stan, ukrýt
před větrem, pískem či nechtěnými pohledy. Dlouhé rukávy v zimě nahradí rukavice, v létě se dají srolovat až k ramenům. Široký pruh látky dlouhý až několik
metrů usnadňuje jízdu v sedle a současně ho lze použít pro uchycení nože, misky, křesadla, apod. Nad tímto opaskem se z deelu vytvoří
veliká kapsa, která slouží jako úložní prostor pro větší předměty. Gutul - vysoké kožené boty jsou ideální pro jízdu na koni. Jejich tvar a provedení nedovolí aby při pádu z koně zůstal jezdec
zachycen ve třmenech. V zimě chrání před sněhem, v létě ve vysoké trávě. Zvednutá špička zajišťuje v zimě teplo v botě (teplý vzduch ve špičce). Pokrývka hlavy - exituje přes 100 různých pokrývek hlavy, které mongolové používají. Čepice může mít mnoho významů. Nejen že chrání hlavu v různých
ročních dobách, ale může signalizovat také sociální či regionální příslušnost. Některé jsou slavnostní jiné pro běžné nošení. Mongolská etiketa zakazuje
vstupovat bez čepice na hlavě do jurty - pozdravit někoho bez čepice je neslušnost. Více o mongolském oděvu naleznete na Mongoliatoday.
Ale abych se vrátil k samotnému svátku a třem disciplínám, které ho provázejí. Ke vzájemným soubojům se sjíždějí závodníci z celé země,
přihlásit se může kdokoliv, pouze zápasu se nesmí účastnit ženy. Festival je zahajován slavnostní jízdou na koních s velkými "transparenty" hrdiny země
Čingischána. Zápas - je nejpopulárnější disciplínou, jeho popularita se dá v připrovnat k popularitě fotbalu v Evropě nebo basketbalu v USA. Všichni účastníci jsou rozděleni do dvou skupiny a postupně proti sobě nastupují. Kdo prohraje skončil, kdo vyhraje pokračuje dál. Před zápasem zápasnici "tančí". Není to však tanec v pravém slova smyslu, pomalými pohyby a máváním paží napodobují let orla - tanec se jmenuje devekh. Pak začíná zápas. Vyhráva ten, kdo srazí soupeře k zemi. Časově není zápas omezen. Může tak trvat několik sekund, ale klidně i půl hodiny. Vítěz pak ještě jednou "zatančí" a z velké mísy nabere hrst sušeného sýra, kterou rozhazuje kolem sebe. Absolutní vítěz získává titul Titan. Zápasníci mají také své typické oblečení - malé vesrtičky zodog, přiléhavé šortky shuudag, speciální čepku a vysoké mongolské kožené boty gutuls. !!!!!! VIDEO ze zápasu (AVI; 14 MB) !!!!!!! Jízda na koni - kůň je jedním ze symolů Mongolska. Život Mongolů je s ním spojen od narození až do smrti.
Žádná sláva se tak neobejde bez závodů na koních. Vítězem se nestává jezdec, ale kůň, kterému je pak vzdávána pocta. Závodníky jsou zde většinou
děti mezi 4 a 10 lety. Lehká váha tak umožňuje koni dostat ze sebe to nejlepší. Závodníci jsou rozděleny do šesti kategorií podle staří koně. Od toho
se pak odvíjí vzdálenost na kterou poběží. Např. dvouletí koně běží 16 km a sedmiletí koně beží 30 km. Před startem závodu jsou koně se svými jezdci
sroceni ve startovacím prostoru, kde neklidně přešlapují a poklusávají. V okamžiku startu za burácení diváků se pouze zvedne hustý oblak prachu
a jako blesk všechny koně zmizí kdesi ve stepi. Diváci je zase uvidí až se budu vracet do cíle, který je ve stejným prostoru jako start. Ve stepi mají jezdci
určené místo na kterém se otočí a jedou nazpět. Kdo přijede první do cíle je vítězem. Po několika minutách se na horizontu stepi objeví opět
mračno prachu, které se stále přibližuje. A opět za burcejícího pokřiku přihlížejících se do cíle řítí jednotlivý jezdci. Rycholst koní je přímo ohromující.
Občas se někteří vrátí bez jezdců. Málokdy se však některému z malých žokejů něco stane. Vítěz se honosí titulem tumny ekh nebo-li "vůdce desetitísíců".
Vítězni koně jsou opěvovány v písních a básních. Žokejové zpívají před závodem speciální píseň "gingo". !!!!!! VIDEO ze závodu koní (AVI; 11 MB) !!!!!!! Lukostřelba - luk je další součástí mongolského života. Už od malička jsou pěstovány vlastnosti jako postřeh, dobré oko, síla a trpělivost, které jsou pro dobré lučištníka nezbytné. Lukostřelba se stala součásti slavnosti v 11. století. Soutěží několik týmů proti sobě. Úkolem je na vzdálenost 75 metrů sestřeli co nejvíce kožených "terčů". Sudí stojí ve dvou řadách podél "střelnice" a před zahájením střelby začnou pomalu zpívat velmi starou píseň Uukhai, jakmile šíp dopadne změní se melodie zpěvu a lučištník tak hned ví jak byl úspěšný. Megen je vítěz turnaje. A tak to probíhalo i ve stepi za Charchorinem. Slunce pražilo do hlavy a já sledoval zápasníky a pak zase jezdce a čekal jsem, kdy mi některej z orlů, kterých nad námi kroužili spousty, vyklovne přehřátej mozek. Nestalo se tak, takže jsme raději s Tumanem zašli na oběd do jedné z jurt nebo-li geru. Je taky potřeba dávat pozor na koně až se tady budete nezkušeně motat. Jsou jich stovky, osedlaní i neosedlaní. Dávejte pozor ať vás nenakopnou, a taky je docela "příjemný" když si tak sedíte na zemi sledujete zápas, za vás se postaví v řadě parta mongolských mladíků a postupě si každý z koňů odfrkne. Taky na to pozor. V jurtě je příjemný chládek, čeká nás oběd. A tady se budu muset opět na chvilu zastavit, poněvadž mongolská strava si zaslouží zvláštní pozornost. Předem upozorňuji vegetariány, aby raději nejezdili do Mongolska. Zeleninu tu nenajdou žádnou, maximálně by mohli přežívat na mléčných výrobcích a plackách. Takže jak je to s tou stravou? Mongolsko je chudá a neúrodná země, plodinám se nedaří, základem života je tedy především pastevectví. Koně, dobytek, ovce, kozy. Od toho se vše odvíjí. Začněme ale od začátku. Mongolská stravaNápoje - čeho se lze v tomto směru v Mongolsku dočkat? Žízní neumřete, zapomeňte však na čajíčky a kafíčka z domova. Samozřejmě ve městech lze v obchodě koupit
balenou vodu nebo nějaké limonády koupíte. Stejně tak pivo je poměrně dostupné. Ale kvůli tomu, co můžeme mít doma, přece nejedem do Mongolska, že ano?
Strava - mongolská strava není vůbec pestrá. Taky není vůbec chutná. Skoro by se dalo říci, že je nechutná, nicméně dá se na ní zvyknout. Základem je skopové maso. Doplňkem pak mléčné výrobky a případně nějaké placky. Ve větších městech si můžete samozřejmě nakoupit ve větších obchodech i "normální" jídlo v podobě čínských polévek, nějakých konzerv, chleba, salámu, atd. Zvláště oblíbené jsou zde sušenky DISKO, ty naleznete snad i v té nejzapadlejší vesnici. Horší už to může být s návštěvou jídelen (guanz) a restaurací. Samozřejmě ty lepší vám nabídnou za přiměřený peníz, chutnější pokrmy. V těch levnějších však buďte raději připraveni na skopové a jeho nezaměnitelný pach a chuť. Můžete zde i dostat takzvaný "goulash", ale nečekejte voňavej gulášek se šesti knedlíčky, ale smrdící skopové v podobě placky (asi usmažené) s rýží. V mongolsku však nenatrefíte na restauraci na každém rohu, takže s typicky mongolskou stravou se zcela jistě setkáte. Velmi cenným artiklem na venkově je cukr a mouka - velice vhodný dárek za mongolskou pohostinnost.
JídloMongolové jsou mimořádně pohostinní lidé. Vždy vás k sobě pozvou a vždy vás rádi pohostí všemi výše uvedenými pochoutkami. Je krajně
nezdvořilé odmítnout, takže DOBROU CHUŤ!!! Slunce je zničující a já se odpoledne rozhoduji přerušit Naadam a přemísti se do nedalekého kláštera Erdene Zuu. CharchorinMěsto Charchorin nebo také Karakorum má v dějinách své významné místo. Vzniklo v 11. století, kdy se nejznámější mongolský panovník Čingischán rozhodl přemístit hlavní město tehdejší mongolské říše právě sem. Slávy si však toto místo dlouho neužilo. Hlavním městem bylo pouze po 40 let. Poté bylo přemístěno jedním z následovníků Čingischána, a to Kublajchánem do dnešního Pekingu (tehdy Khanbalik). Charchorin byl pak obléhán a v roce 1388 dobyt mandžuskými vojsky. Teprve až v 16. století byl z trosek města postaven klášter Erdene Zuu - první mongolský budhistický klášter! Teny byl zničen až během Stalinských čistek. Stejný konec postihl všechny mongolské kláštery a chrámy. Z celkové počtu 700 se jich po řádění komunistů zachovalo pouze sedm. Momentálně v Charchorinu nenaleznete vůbec nic, co by připomínalo staré hlavní město. Pouze typická silueta kláštera Erdene Zuu na okraji města připomíná bohatou mongolskou historii. S Tumanem tedy opouštíme slavnosti a pěšky se vydáváme ke klášteru. Ten se nachází asi 2 km od města východním směrem. Nelze ho přehlédnout. Klášter je jednou z nejvýznamnějších památek Mongolska. Turistů zde přesto mnoho nepotkáte. Občas přijede jeep s japonskými, čínskými či korejskými turisty ověšenými miniaturními kamerami a fotoaparáty. Stejně rychle jako se objeví zase zmizí. S Tumanem prolezeme klášter. Já se sem ale ještě druhý den vracím, abych si ho trochu užil sám. Lépe řečeno přihasil jsem si to sem na koni, poněvadž, když jsem opustil slavnost Naadam potkal jsem v půli cesty dva malý mongoly na koních. Slovo dalo slovo, vyhoupl jsem se do sedla, dostal uzdu do rukou a vyrazili jsme společně směr klášter. Cestou jsme probrali pár společensko-sociálních témat. Nikomu z nás nevadilo, že já mluvím česky a oni mongolsky. Budhistický klášter Erdene Zuu byl postaven v 16. století Abtaichánem. Tvořilo ho původně 60-100 chrámů a přes 300 jurt. Byl domovem více než tisíce
mnichů. Klášter byl několikrát napaden a poničen mandžuskými vojsky. Konečnou ránu mu však zasadili komunisté, kteří ho kompletně až na tři
chrámy, zlikvidovali. Zdejší mniši byli pobyti nebo odvlečeni na Sibiř odkud se již nikdy nevrátili. Památky kláštera byly naštěstí díky několika
duchapřítomným vojenským velitelům zachovány a uloženy v okolních horách nebo u místních lidí. Klášter byl znovu otevřen až po pádu komunismu v roce 1990. Může se zdát zvláštní, že mongolové co se náboženství týče vyznávají tibetskou formou budhismu (s drobnými odlišnostmi). Má to však své důvody. Mongolské náboženstvíPůvodním náboženstvím Mongolska je šamanismus, správným názvem Bön (více o mongolském šamanismu si lze stánout ZDE).
Do jisté míry podobný šamanismu sibiřskému. Šamanismus je ve svém pojetí velice rozmanitý a v jednotlivých regionech se může lišit. Klíčová je vždy postava
hlavního šamana, dále pak množsrtví bohů a duchů a víra v Modré, Mocné a Věčné Nebe. Hlavním postavou je Köke Möngke Tngri (Věčné Modré Nebe) - je
stvořitelem viditelného i neviditelného. Další významnou postavou je Qurmusata Tngri - ten má zvláští postavení ve vztahu k ohni (říká se,
že Budha zažehl světlo a Qurmusata Tngri zapálil oheň). Oheň je pro mongoly posvátným. Jednou ze zásad slušného chování je nikdy v jurtě neuhasit oheň
a nikdy do ohně neházet odpadky nebo vodu. V Charchorinu jsem se zdržel tři dny. Naadam, klášter a okolní kopce mne plně zaměstnali. Noci ve stanu u řeky byli příjemné, Tumanova pohostinost
taky. Je na čase se přemístit zase jinam. Nejdříve však musím zpátky do Ulanbataru, kde musím zakoupit jízdenku na vlak do ruského Ulan-Ude. Jízdenku je
lepší zakoupit s dostatečným předstihem. Auta do hlavního města mají vyrážet z hlavního tržiště v Charchorinu v devět ráno. Sbalím tedy stan a na snídani jsem už
zase u Tumana. V devět hodin už stojím na stanovišti připraven vyrazit do Ulanbataru. Nevím, co mne čeká. Naložený věci do auta už mám, tak
pozoruju život tržnice. Mongolky tady z velkých konví prodávají mléko a kumys. Občas přijede někdo na koni, někdo jeepem, někdo na motorce. Něco přiveze, něco
odveze. Čas se pomalu vleče. Řidič startuje motor, tak nasedám. Už jsme tady asi dvě hodiny, tak je asi čas vyrazit. Zapomněl jsem asi, že jsme v Mongolsku.
Místo cesty do Ulanbataru nás čeká šílená jízda snad po všech Charchorinských zaprášených ulicích. Postupně nasedají a vysedají různí lidé. Nakládá
se a zase vykládá náklad. Zajedem na návštěvu k příbuzným, cestou potkáme pár kamárádů. Celé to trvá tři a půl hodiny a já se vzdávám myšlenky, že
vůbec někam pojedeme. Už jsem pět a půl hodiny na cestě a ještě jsem neopustil výchozí místo! A to je před námi ještě 7 hodin cesty do Ulanbataru.
V půl třetí odpoledne konečně vyrážíme. Je nás 18. Když se převrátíme, což se klidně může stát při množství nákladu na střeše, tak se nikomu nic
nestane. Bogdkhan Uul a Madzshir KhiidNa jih od Ulanbataru se rozkládá pohoří s názvem Bogdkhan Uul (Uul = hora, hory) s nejvyšší horou Tseetseegun Uul (2256 m.n.m.). Pohoří není
nijak zvlášť rozsáhlé, nicméně je to velmi příjemné místo, kde lze vstřebávat absolutně čistou mongolskou přírodu. Kopce, lesy, louky, údolí, skály,
vlci a medvědi, potoky, bystřiny. Zkrátka ráj na zemi.
Celkem "pohodlný" místo i pro osamělýho cestovatele, který si nemůže dovolit náročné treky do vysokých a odlehlých hor
jihozápadního Mongolska, poněvadž by tam sám zcela určitě brzy zemřel. Mongolský ger (jurta) a etiketa
Já se pomalu přibližuji k horám a kolem mne se začínají objevovat první stromy a malé lesíky. Údolím protéká křišťálově čistý potok. Po prašné cestě občas projede jeep s turisty. Míří na otočku ke klášteru Manzshir. Konečně i já přicházím na malé parkoviště na úpatí skalnatých hor. Je tady dokonce stánek, kde se lze občerstvit. Já pokračuju dále přes louku posetou velkými balvany, dále malým lesíkem na jehož okraji je budova minimuzea zdejší oblasti a po lávce přes potůček až k malému altánku těsně pod kopcem s klášterem. Cesta do příkrého kopce přes obrovské balvany je vyčerpávající. Klášter je zavřený z čehož nemám radost ani já ani malá skupinka čínských turistů, pro něž jsem, jakožto osamělý cestovatel s velkou krosnou, zajímavou atrakcí. Točí si mne na kameru. Jediné, co je otevřené, je mrazák se zmrzlinou před klášterem. Skvělá příležitost občesrstvit se v tom vedru, takže se všichni do jednoho vrháme na chutnou zmrzlinu a máváme k nedalekým jurtám, aby o nás věděli. Za chvilku se objeví mladá mongolka. Číňani jí zaplatí zmrzlinu i za mne a ona nám otevírá dveře dřevěné, krásně malované budovy bývalého klášter, která slouží již jen jako přípomínka toho, že tady vůbec kdysi nějaký klášter byl. Uvnitř se nachází malé muzeum. Manzshir Khiid (khiid = klášter) byl založen v roce 1733 a tvořilo ho 2O chrámu. Byl domovem zhruba 350 mnichů. Jeho osud byl však stejný jako osud ostatních klášterů v Mongolsku. Během Stalinských čistek byl srovnán se zemí, mniši zlikvidováni. Důkazem toho jsou ruiny, které obklopují dřevěnou budovu klášterního muzea. Uvnitř naleznete několik černobílých fotografií původního kláštera a stejně tak i jeho model. Dále pak několik budhistických artefaktů a soch. Mezi ruinami v okolí se nachází několik skalních budhistickým maleb. Až totlik toho tady tedy k vidění není. Přitažlivost tomuto místu však dává poloha kláštera a okolní nádherná příroda. Borovico-cedrové lesy pokrývající okolní kopce, horské potůčky, skály, bohatá fauna i flóra tvoří s klášterem jedinečný celek. Přímo za klášterem se tyčí vysoké skalní útesy. Já se hodlám chvilku zdržet, nasát atmosféru místa a pak pokračovat dále do hor. Hory Bogdkhan Uul nejsou extrémně náročné, dokonce by se daly za dva dny přejít na druhou stranu. Nejvyšším vrcholem je Tseetseegun Uul (2256 m.n.m.), druhou největší horou je právě Bogdkhan Uul (2122 m.n.m.). Nemá smysl popisovat nádhernou přírodu a scénerie, které vás budou cestou provázet. Dva dny jsem se tady potuloval a bylo mi nádherně. Pravda, občas člověk sám uprostřed lesů v opuštěných horách znejistí, když uslyší praskání větviček v černé tmě nebo zvláštní zvuky, kteréými se projevuje zdejší zvířena. Ale to jen umocňuje dojmy a dodává tu správnou atmosféru těmto opuštěným končinám. Jednou jsem si postavil stan na skalním výběžku s nádherným výhledem do zalezněných údolí a na protější skalnatá horská pásma. Další noc jsem strávil cestou zpátky na skalní plošině nad údolím s klášterem. Cestou možná narázíte na nějaké Ovoo, nezapomeńte vykonat patřičný rituál. Co to je Ovoo a co si u něj počít? Ovoo
Já se třetím dnem loučím s horami a pomalu scházím do údolí a do městečka Zuunmod. Odtud pak do Ulanbataru, kde mne čeká poslední noc. Druhý den se vracím do Ruska. V Ulanabataru potkávám nějakýho Ira, kterej přijel z Koreji. Vyrážíme večer ještě společně se Sergem na pivo do okolních podniků. |
|
Copyright © Marian Golis |