MG |
|||||||
Home | Gallery | Travel | PUBLIC | Links | Vzkazy |
MONGOLSKO 2003
Kharkhorin (Charchorin, Karakoram) - (1.část) 2.část1. část Charchorin příjezd | Naadam | mongolská strava | 2. část Erdene Zuu | mongolské náboženství | cesta zpět do UB | Město Charchorin nebo také Karakorum má v dějinách své významné místo. Vzniklo v 11. století, kdy se nejznámější mongolský panovník Čingischán rozhodl přemístit hlavní město tehdejší mongolské říše právě sem. Slávy si však toto místo dlouho neužilo. Hlavním městem bylo pouze po 40 let. Poté bylo přemístěno jedním z následovníků Čingischána, a to Kublajchánem do dnešního Pekingu (tehdy Khanbalik). Charchorin byl pak obléhán a v roce 1388 dobyt mandžuskými vojsky. Teprve až v 16. století byl z trosek města postaven klášter Erdene Zuu - první mongolský budhistický klášter! Teny byl zničen až během Stalinských čistek. Stejný konec postihl všechny mongolské kláštery a chrámy. Z celkové počtu 700 se jich po řádění komunistů zachovalo pouze sedm. Momentálně v Charchorinu nenaleznete vůbec nic, co by připomínalo staré hlavní město. Pouze typická silueta kláštera Erdene Zuu na okraji města připomíná bohatou mongolskou historii. S Tumanem tedy opouštíme slavnosti a pěšky se vydáváme ke klášteru. Ten se nachází asi 2 km od města východním směrem. Nelze ho přehlédnout. Klášter je jednou z nejvýznamnějších památek Mongolska. Turistů zde přesto mnoho nepotkáte. Občas přijede jeep s japonskými, čínskými či korejskými turisty ověšenými miniaturními kamerami a fotoaparáty. Stejně rychle jako se objeví zase zmizí. S Tumanem prolezeme klášter. Já se sem ale ještě druhý den vracím, abych si ho trochu užil sám. Lépe řečeno přihasil jsem si to sem na koni, poněvadž, když jsem opustil slavnost Naadam potkal jsem v půli cesty dva malý mongoly na koních. Slovo dalo slovo, vyhoupl jsem se do sedla, dostal uzdu do rukou a vyrazili jsme společně směr klášter. Cestou jsme probrali pár společensko-sociálních témat. Nikomu z nás nevadilo, že já mluvím česky a oni mongolsky. Budhistický klášter Erdene Zuu byl postaven v 16. století Abtaichánem. Tvořilo ho původně 60-100 chrámů a přes 300 jurt. Byl domovem více než tisíce
mnichů. Klášter byl několikrát napaden a poničen mandžuskými vojsky. Konečnou ránu mu však zasadili komunisté, kteří ho kompletně až na tři
chrámy, zlikvidovali. Zdejší mniši byli pobyti nebo odvlečeni na Sibiř odkud se již nikdy nevrátili. Památky kláštera byly naštěstí díky několika
duchapřítomným vojenským velitelům zachovány a uloženy v okolních horách nebo u místních lidí. Klášter byl znovu otevřen až po pádu komunismu v roce 1990. Může se zdát zvláštní, že mongolové co se náboženství týče vyznávají tibetskou formou budhismu (s drobnými odlišnostmi). Má to však své důvody. Mongolské náboženstvíPůvodním náboženstvím Mongolska je šamanismus, správným názvem Bön (více o mongolském šamanismu si lze stánout ZDE).
Do jisté míry podobný šamanismu sibiřskému. Šamanismus je ve svém pojetí velice rozmanitý a v jednotlivých regionech se může lišit. Klíčová je vždy postava
hlavního šamana, dále pak množsrtví bohů a duchů a víra v Modré, Mocné a Věčné Nebe. Hlavním postavou je Köke Möngke Tngri (Věčné Modré Nebe) - je
stvořitelem viditelného i neviditelného. Další významnou postavou je Qurmusata Tngri - ten má zvláští postavení ve vztahu k ohni (říká se,
že Budha zažehl světlo a Qurmusata Tngri zapálil oheň). Oheň je pro mongoly posvátným. Jednou ze zásad slušného chování je nikdy v jurtě neuhasit oheň
a nikdy do ohně neházet odpadky nebo vodu. V Charchorinu jsem se zdržel tři dny. Naadam, klášter a okolní kopce mne plně zaměstnali. Noci ve stanu u řeky byli příjemné, Tumanova pohostinost
taky. Je na čase se přemístit zase jinam. Nejdříve však musím zpátky do Ulanbataru, kde musím zakoupit jízdenku na vlak do ruského Ulan-Ude. Jízdenku je
lepší zakoupit s dostatečným předstihem. Auta do hlavního města mají vyrážet z hlavního tržiště v Charchorinu v devět ráno. Sbalím tedy stan a na snídani jsem už
zase u Tumana. V devět hodin už stojím na stanovišti připraven vyrazit do Ulanbataru. Nevím, co mne čeká. Naložený věci do auta už mám, tak
pozoruju život tržnice. Mongolky tady z velkých konví prodávají mléko a kumys. Občas přijede někdo na koni, někdo jeepem, někdo na motorce. Něco přiveze, něco
odveze. Čas se pomalu vleče. Řidič startuje motor, tak nasedám. Už jsme tady asi dvě hodiny, tak je asi čas vyrazit. Zapomněl jsem asi, že jsme v Mongolsku.
Místo cesty do Ulanbataru nás čeká šílená jízda snad po všech Charchorinských zaprášených ulicích. Postupně nasedají a vysedají různí lidé. Nakládá
se a zase vykládá náklad. Zajedem na návštěvu k příbuzným, cestou potkáme pár kamárádů. Celé to trvá tři a půl hodiny a já se vzdávám myšlenky, že
vůbec někam pojedeme. Už jsem pět a půl hodiny na cestě a ještě jsem neopustil výchozí místo! A to je před námi ještě 7 hodin cesty do Ulanbataru.
V půl třetí odpoledne konečně vyrážíme. Je nás 18. Když se převrátíme, což se klidně může stát při množství nákladu na střeše, tak se nikomu nic
nestane. Pokračovat další kapitolou - Bogdkhan Uul a Manzshir Khiid >> Pokud máte jakýkoliv dotaz či vzkaz, napište mi emailem nebo přímo do knihy VZKAZŮ, rád se podělím o své zkušenosti z této země.
MAPA MONGOLSKApro zvětšení mapy klikni na obrázekPodrobná mapa centrálního Mongolskapro zvětšení mapy klikni na obrázek |
MONGOLSKO
|
|
Copyright © Marian Golis |